تجربه ثابت کرده است می توان در بدترین شرایط هم نتیجه مسابقه را در کف زمین بازی تغییر داد.

برای همین است که فوتبالی ها معتقدند اگر دو سه گل هم از حریف عقب باشند نباید ناامید شده و تا دقیقه نود موظف به ادامه سختکوشی خود برای ایجاد تغییر در نتیجه مسابقه هستند.

سال هاست که یکی از دغدغه های محیط های ورزشی، فضای آلوده و غیراخلاقی حاکم بر سکوهای تماشاچیان به خصوص در زمین فوتبال است. تغییر این فضا کار سختی است اما نباید از انجام این کار سخت ناامید شد.

یک تشکر از فوتبالی ها


سال ها پیش اگر خاطرتان باشد فضای سیاسی روی سکوها چندان مناسب و در جهت مواضع نظام نبود. مثلاً ناگهان در یک بازی که به صورت پخش مستقیم در حال نمایش بود، تماشاچیان یک صدا شعارهایی سر می دادند که عوامل پخش برنامه را مجبور به قطع صدای استادیوم می کرد. یک نمونه اش شعار معروف اکبرشاه اکبرشاه اکبرشاه بود! البته آن موقع هاشمی مساوی با کل نظام بود. آن اوایل حتی برخی ها موقع قرائت قرآن در ورزشگاه سوت می کشیدند و ...

الان اما مدت هاست که این فضا تغییر کرده است. به غیر از برگزاری مراسم مذهبی به خصوص عزاداری اهل بیت در مناسبات خاص و یا سر دادن شعارهایی مانند یازهرا و ... به خصوص هنگام باخت مقابل حریف! شعائر هم راستا با اهداف نظام نیز توسط تماشاگران در فضای ورزشگاه ها طنین انداز می شود. یک نمونه اش شعار خلیج فارس ایران است که در بازی با تیم های حاشیه این خلیج تا ابد فارس، به طور معمول بر سر زبان ها می افتد.

نمونه بسیار زیبا و تأثیرگذار دیگری که باید مثال بزنم مربوط است به بازی دیروز پرسپولیس با لخویای قطر که در ابتکاری جالب، ده ها پرچم با نام مقدس محمد صل الله بر روی دستان تماشاگران به اهتزاز درآمد. نمایش این صحنه زیبا در رسانه های بین المللی پیام های مهمی را منعکس می کند. جهان می فهمد که عشق به محمد صلی الله در تار و پود مسلمین جای دارد. اعراب می فهمند شیعه رسول الله از هیچ فرصتی برای ابراز علاقه و دفاع از ساحت نبی اکرم غفلت نمی ورزد. دوست و دشمن می فهمد که محمد صلی الله علیه و آله حقیقتی ورای تبلیغات شرم آوری است که دنیای غرب و سیاهی لشکر داعشی آن برای تخریب آن شخصیت نورانی در پیش گرفته است.

از هر کس که چنین ایده ای را طرح نمود باید تشکر کرد و البته از جوانان پاک میهن مان که با افتخار و مردانگی و غیرت، پرچم محبت به رسول الله را بالای دست های خود به اهتزاز درآوردند.